tisdag 7 maj 2013

Det som en gång i tiden var en sekretär...


Jo, det började som en fin vit sekretär. Inga fel på den, det enda som krävdes var lite småputs och sen skulle den nog se ut som ny igen.

Men jag hade andra planer...

Så, jag har redan skrivit lite om det här, men jag tar det igen för dem som inte orkar hitta dem tidigare inläggen.

För ett tag sedan (gode länge sen nu) hittade jag en bild på en sekretär som någon gjort om till en möbel för djuren. Just den idén fastnade liksom i mitt sinne och jag kunde inte riktigt släppa den.
Jag bestämde mig för att jag ville göra en liknande möbel.
Så började mitt sökande efter en sekretär som inte kostade skjortan och lite till. Det visade sig vara det svåra i det här projektet.
Just sekretärer lärde jag mig ganska fort är något som dels kostar en del, och dels går väldigt fort på köp och sälj-sidor.
För några veckor sen så hade jag turen att hitta en nyss utlagt annons om just en sekretär. Som inte kostade särskilt mycket. Självklart köpte jag den.

Det som en gång var en sekretär...
Och så började mitt projekt köra igång ordentligt.
Ja, faktum är att det tog bara tog mig helgen att börja och bli färdig.

Nu kommer det en ren bildbombning, men jag har svårt att välja ut nån enstaka bild på möbeln och mitt arbete med den.. =)


I det här stadiet var det nära att jag ångrade mig. Ursch va hemskt det kändes att förstöra en fullt fungerande möbel. Fast den skulle ju byggas upp igen i nytt utseende, så det gav mig ändå en liten knuff med att färdigställa min idé!


 Och ännu värre var det här. Men nu hade jag åtminstone kommit en bit på väg!


Så, på med papper! Det jag valde var noter som jag skrev ut på vanligt papper. Jag har lagt in dem i word och tryckt ihop dem lite så att mellanrummen mellan raderna skulle bli mindre.



 Så här ser alltså större delen av möbeln ut! Riktigt fint blev det.. =)



I översta facket valde jag ett presentpapper som går i grönt och silver. Det riktigt skimrar om det och ser lite metalliskt ut.


I nedre facket fick det bli guld, silver och svart. Även här presentpapper. I botten ligger en mattbit som vi fick över efter att vi la om toan på nedervåningen, så det ska nog hålla bra!


Och så här blev slutresultatet!! Riktigt nöjd blev jag, och katterna gillar den också! Är glad över att jag vågade ta chansen och göra något jag aldrig gjort förut. Visst har jag målat möbler och så tidigare, men inte gjort om dem fullständigt.. =)




Jag hittade en alldeles perfekt hörn för möbeln, mellan fönstret och trappen. Det är som att den är gjord för att passa in där.. =)


Mycket trevlig sovplats! Det blev betyget från vår lilleman..


Så, det var möbeln det. Nu kommer vi till det som jag är mest stolt över tror jag, nämligen kudden och tuben som ligger runt kudden (och det som gör att jag faktiskt lägger ut det på symötet..)

Jag har nämligen ingen symaskin, så jag fick sy hela alltet för hand!!
Och jag lovar er, det var stygn som jag skulle fått högsta betyg för!! I alla fall enligt mig.. =)

Det tog mig drygt fem timmar att sy tuben och kudden, så fort gick det inte.

Men så gjorde jag det ju inte lätt för mig heller. Den svarta delen är större än den blå, eftersom jag ville få kudden att bli riktigt fluffig. Det var ett riktigt aber att försöka få till hörnen!



Här vill jag att ni riktar blicken till tubens ände. Gör det nu!! Ser ni? Va? Jajjemän, jag gjorde ju en platta som jag sydde fast så att jag skulle få ett snyggt avslut på kanten.. =)
(anledningen till att ni bara få se en ände är att jag blev less på att sy och skippade plattan på den änden.)


Så, nu har ni tagit er ner hit till slutet av inlägget och fått se min superduperultrafina kattmöbel!

Tack för att ni orkade.. =)

Stick iväg nu och se vad de andra i Husmorsskolans Symöte har haft för sig, jag lovar att det finns många fina ting att titta på där!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar