måndag 13 maj 2013

Älgskavsgryta med potatis

Ja, nu kommer jag att anta att alla där ute har en älgstek i frysen. Eller? Jamen klart ni har!! =)

Fast om ni nu inte skulle ha det så går det ju alltid att köpa viltskav i affärens frysdisk. Som ett sista alternativ..

Att göra älgskav är nog något av det tråkigaste jag vet. Det är väldigt nära att jag ska ångra mig varje gång jag gör det. Fast sen när jag sitter och äter så tänker jag alltid att det var helt klart värt det, för det är så otroligt gott.

För att göra älgskav så gör du så här:

Ta fram en älgstek och låt den ligga framme i ungefär 4 timmar.

Ta en riktigt vass kniv och börja karva i steken. Försök att bara ta små, tunna flikar, ungefär som när man filéar nånting.
Jag brukar alltid börja steka innan jag har hunnit färdigt, det är lättare att steka bitarna när dem fortfarande är lite frusna, annars tycker jag att dem fastna i varandra. Så i med massor av smör i en stekpanna och stek på hög värme. Men håll koll! Dem blir fort klara.
Stekandet är för övrigt nödvändigt eftersom fingrarna nästan får köldskador av att hålla i den frusna köttbiten, och då passar det ju med en liten paus.

Eller så far ni på ICA och köper en förpackning med skav....

Så! Då kör vi resten receptet här nere, nu när ni gjort skavet!





Älgskavsgryta med potatis

Du behöver:

800 gram älgskav
1 gul lök
300 gram färska champinjoner
Grädde
Salt, peppar, vitpeppar.

Gör så här:

Stek skavet i mycket smör och på rätt så hög värme.

Klyfta löken och stek på låg värme. Den ska inte få färg utan bara bli mjuk. Då får den en söt och god smak.

Hacka champinjonerna och stek på hög värme och med mycket smör.

Blanda ihop allting du har stekt och häll på grädde. Krydda tills det blir som du vill ha det!

Servera med potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar