tisdag 26 februari 2013

Moussefylld chokladform

Jo, jag har haft en idé ända sen jag såg ett inlägg hos Bake My Day. Han hade gjort en stor chokladform som han fyllde med mousse. Här ser ni den galet fina kreationen!

Efter att jag sett hans efterrätt funderade jag ett tag på om den inte skulle kunna gå att göra i portionsformar. Att ta små bakformar i silikon och göra på samma sätt.

Det var i Augusti förra året.

Jag hade inga portionsformar i silikon. Det är vad jag tänker skylla på i alla fall.

I december var jag på ICA och såg att dem hade riktigt fina muffinsformar i silikon, och då tänkte jag genast på det där bakverket som jag ville testa, så jag slog till och köpte en förpackning.

Efter det har jag ingen aning om vad jag egentligen ska skylla på. Men jag lutar lite åt det faktum att choklad aldrig stannar kvar särskilt länge i det här hushållet, och därför blev det inte av att jag gjorde dem.

Nu behöver jag inte längre hitta något att skylla på, för nu har jag faktiskt fått tummen ur och gjort dem!


Lite får jag dock skämmas, för jag har använt pulvermousser till den. Men jag skyller lite på att jag bara behövde nån deciliter av varje sort.

Alltid går det hitta något att lägga skulden på.. =)

Moussefylld Chokladform

Du behöver:
Choklad
Mousse

Så här gör du:

Smält chokladen över vattenbad och pensla insidan av muffinsformen. Pensla ett varv, låt stelna i kylen och pensla sedan på ett varv till. Det går inte åt särskilt mycket choklad, så resten kan du äta. Eller låt den va. Eller ät den. Jag dömer ingen oavsett vad dem väljer att göra.

Blanda till valfri mousse. Till den jag gjorde använde jag chokladpudding och citronfromage. Alltså ingen mousse. Men jag har tänkt göra dem fler gånger, och då ska jag faktiskt göra egen mousse. Plus att namnet blir jättelångt om det skulle vara Pudding och fromagefylld chokladform. Så vi kallar allting för mousse!

Peta försiktigt loss chokladformen från silikonformen.

Häll, lägg, skopa eller peta i moussen i chokladformen. Vänd den upp och ner på en tallrik.

Om du är lite kreativ och konstnärlig så lägger du lite fina bär och annat sånt vid sidan av. Jag och gubben är inte så romantiska av oss så för oss räckte det med en gaffel.

Ät! Njut! Och känn dig lite snopen. Att göra dem i muffinsformar var jättetrevligt och skulle säkert fungera jättebra som efterrätt vid nån middag. Men som kvällsgott var det alldeles för lite. Jag borde ha gjort tre var, minst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar