fredag 15 februari 2013

Hemmagjord choklad


Jo, jag vet att man kan köpa nougatfylld choklad på affären, men det som är tanken här är just själva tanken.

Jag har alltså gjort chokladkakor. Ja, inte kakor som i kakor alltså utan kaka som i en stor kaka med choklad.

Hhhmm, svårt att förklara sådär inser jag. Men ni kommer förstå vad jag menar om ni fortsätter läsa. Fortsätt gärna att läsa..

Allting började en dag när jag skulle försöka hitta yoghurt. För att göra yoghurtdoppade godbitar.

På samma sida hittade jag sedan en söt liten form för choklad. Och flaskor som man kan smälta chokladen i för att sedan spritsa ut den enkelt och lätt.

Och inte kunde väl jag låta bli att beställa dem! Jag var ju tvungen att testa.

Beställ här.

Beställ här.













För några dagar sen blev det äntligen av att testa att göra min egen choklad.

Första försöket till att göra kakorna gick väl sisådär. Jag tänkte inte riktigt på det där med att låta dem stelna ordentligt, men dem blev goda att äta i alla fall!

Andra försöket gick desto bättre, och det var en riktigt rolig grej att göra med barn och vänner.

För att göra såna som jag gjorde behöver du:

Vit choklad
Mjölkchoklad
Nougat

Något typ av form. (fungerar lika bra med plasten från en chokladkalender, eller små ischokladformar)
Eventuellt något färg till den vita chokladen.

Smält chokladen var och för sig. Tillsätt eventuellt någon trevlig färg till den vita chokladen.

Att smälta choklad gick väldigt lätt och smidigt när jag hade flaskorna.


Börja med att göra valfritt mönster av den vita chokladen i botten. Jag använde en tandpetare och tyckte att det gick väldigt smidigt och bra. Det tog en stund att få in rätta knixen men till slut så!

Låt det stelna, det går fort.

Häll över en lager mjölkchoklad. Inte så tjockt men inte alltför tunt heller. Det får vara lite av en smaksak, beror helt på hur mycket nougat du vill ha i sen.

Låt stelna.

Spritsa sen i nougaten. Låt den inte gå ut för mycket mot kanterna, då delar sig chokladen lätt när den är färdig. Och då måste du äta den direkt. Så låt den för all del gå ut mot kanterna, åtminstone på någon bit.. =)

Mycket nougat vill jag ha!

Och sen förstår ni nog vad som kommer.

Jajjemen! Låt stelna.

Häll sedan i mjölkchokladen. Fyll upp ordentligt och skaka sen om den lite så breder chokladen ut sig jämnt och fint.

Jo, redan nu vill man äta den. Men liiite till får man allt vänta.


Ja just ja! Sen låter du den stelna.

Så här fin är den när du tar ut dem ur formen! Se helt underbara och söta ut.


Men det roligaste är ju kvar! Att paketera dem i ugnsfolie och fina papper med söt text!

Fyra stycken blev det gjort igår!


Det går fort att göra dem. När man väl fått in snitsen så tog det oss inte ens en timme att färdigställa en form. Men då lät vi dem stelna i frysen, använder man kylskåpet tar det nog lite längre tid.

Jag ska skaffa lite mer fina papper att ha runt, sen blir det nog till att göra några fler såna här små godingar!

En helt underbar present att ge bort, och betydligt trevligare än att gå och köpa en chokladkaka i affären!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar