torsdag 31 januari 2013

Kolasnittar

Det här är nog min favoritkaka. För det mesta i alla fall. 
För även om det ändras lite då och då, så tycks jag alltid återkomma till denna lilla godsak.

Ja, inte är det väl särskilt konstigt. Det tar nästan ingen tid alls att baka dem, dem är underbart goda och dem är omtyckta av dem flesta människor.

Så här gör jag dem.

Du behöver:

200 gram smör
2 dl strösocker
2 msk sirap
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl

Gör så här:

Rör ihop rumsvarmt smör med socker och sirap. Blanda i vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl.

Dela degen i 4 delar. Lägg ut två delar åt gången på en bakplåt och platta ut till längder. 

Grädda i 175 grader i 15 minuter.

Skär upp längderna i snittar medan dem fortfarande är varma och mjuka. Låt svalna.

Ät dem tillsammans med kall mjölk, det är bäst tycker jag!

Finns det något vackrare? Jag tror inte det. Sirap är alltid vackert att titta på,
och gör sig bra på bild också!

Mjölk ska de va!
(och nej, självklart åt jag inte bara två, vad tror ni om mig? Minst fem slank ner innan
glaset med mjölk va uppdrucket  =D .)

1 kommentar:

  1. Åh vad sugen jag blev nu! Hmm hmm, har nog allt hemma... Tack!

    SvaraRadera