onsdag 14 november 2012

Helt vanlig sockerkaka

Ibland kan jag känna att jag funderar alldeles för mycket på nya bakverk och kakor. Letar recept och vill hela tiden testa mig själv på sånt jag aldrig gjort förut.
Men nu funderar jag på om jag inte ska gå tillbaka lite och göra alla de gamla favoriterna.

Det gjorde jag häromdagen, då jag ställde mig och gjorde en helt vanlig sockerkaka.
Känns lätt, men har insett att det är faktiskt lite av en sport att försöka få till den där perfekta sockerkakan. Den består inte av särskilt många moment, men det finns ändå gott om utrymme att misslyckas.

Jag använder mig av ett recept från Vår Kokbok. Det heter Saftig Sockerkaka och det brukar verkligen bli en bra och saftig kaka.
Efter jag hällt det mesta av smeten i formen så blandade jag kakao i det som fanns kvar och hällde på.

Här kommer den!


Du behöver:

50 gr smör
2 ägg
2 dl socker
11/4 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1½tsk vaniljsocker

Eventuellt kakao om du vill göra den tvåfärgad.

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form.
Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst.
Tillsätt mjölken och det avsvalnande smöret.
Rör ner mjölet blandat med bakpulver.
Smaksätt med vaniljsocker, eller rivet citronskal och du hellre vill det.
Häll smeten i formen. Om du vill ha tvåfärgad så sparar du lite av smeten och blandar med kakao, sen häller du över det i formen också.

Grädda i nedre delen av ugnen i 35-40 minuter.

Ta ut, låt svalna lite och ät tillsammans med ett stort glas mjölk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar