lördag 27 oktober 2012

Banankaka

Stog vid komposten med två bananer i handen och skulle precis till att kasta dem då jag insåg det dumma i det jag höll på med. Inte är jag en sån som kastar mat!! Visst, dem går knappt att äta för att dem är för gamla, men det finns ju faktiskt ett användningsområde för bananer som blivit bruna, mosiga och gamla.

Självklart pratar jag om banankaka! Detta underbart goda fikabröd som jag bakar alldeles för sällan. Mest för att vi oftast hinner äta upp bananerna innan dem har blivit dåliga. Eftersom bananerna i en banankaka ska vara just bruna och övermogna så är det sällan man köper bananer enbart för att baka med dem.

Men nu hade jag ju chansen!



Banankaka

Det här behöver du:

100 gram smör
½ dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
2 övermogna bananer
1 tsk kanel
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat

Gör så här:

Smörj och bröa en brödform (en vanlig sockerkaksform fungerar också).
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och blanda i mjölken. Vispa socker och ägg.
Skala och mosa bananerna och rör ner i äggsmeten.
Rör ner mjölken och smöret.
Blanda kanel, vetemjöl, bakpulver och bikarbonat och rör ner i smeten.
Häll i formen och grädda i ugnen i 45-50 minuter.

Ta ut och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar