onsdag 8 februari 2012

Bountypraliner

Nästan för lätt att göra, och alldeles för lätta att äta!

Hemgjord bounty smakar faktiskt bättre än den man köper, och eftersom det är ett av mina favoritgodisar, så är det inte sista gången jag göra dem. 

I förra veckan så gjorde jag flera olika slags praliner, och det har nästan blivit rusning på dem, och jag tror aldrig jag har haft så många som frågat efter recept förut! Underbart tycker jag, jag är helt för idén att göra sitt eget godis.

Bountypraliner

Bilden är tagen av Emil Norlund, och redigerad av Sophia Norlund


Du behöver:

150 gram smör
1,5 dl strösocker
2,5 dl vispgrädde
200 gram kokos
200 gram choklad att doppa i

Blanda ihop smör, socker, vispgrädde och kokos. Häll i en form och låt stelna i några timmar, eller över natten.

Rulla smeten till bollar, och kyl dem eventuellt igen, om dem börjat smälta lite.

Smält chokladen över ett vattenbad och doppa bollarna. Ställ in dem i kylen ett tag tills chokladen stelnat (går superfort som tur är) och ät sedan upp dem!

Dem går åt fort, men som tur är går dem också fort att göra.

Som alltid när jag bakar så följer jag inte recepten slaviskt. Det kan hända att jag använde mindre socker, eller mer kokos, jag har ingen större koll på sånt. Men om du märker att smeten blir alldeles för lös och rinnig, testa med lite mer kokos. Även om du "misslyckas" så kommer dem att smaka ljuvligt! Och så får du ju en riktigt bra anledning att göra dem igen! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar