söndag 29 januari 2012

Veckomeny

De senaste två veckorna har vi varit duktiga här hemma. Varje helg till frukosten har vi suttit och gjort en veckomeny, sen har vi farit och handlat och köpt allt som kommer att behövas.

På det sättet slipper vi handla mitt i veckan, och det är helt enkelt så himla skönt att veta i förväg vad som ska ätas här hemma!!

Trodde inte att skillnaden skulle bli så enorm, men det visade sig att jag nog gått omkring och haft en hel del ångest av att hela tiden försöka komma på vad vi ska äta.

Eftersom det nästan alltid är jag som lagar maten så har jag tidigare fått vara den som haft ideérna. 
Men nu är det slut på det, och maten blir en gemensam sak istället, där vi alla försöker komma på vad som ska serveras.

Tänkte att jag kunde visa vad som blivit den senaste tiden. =)

14-19 Januari

Lördag - Tacos
Söndag - Kyckling i lergryta med ris
Måndag - Chili con Carne
Tisdag - Lax i ugn med potatis och citronsås
Onsdag - Korvstroganoff med ris
Torsdag - Hamburgare med bröd

20-27 Januari

Fredag - Hemgjord pizza
Lördag - Hamburgare med bröd (vi blev lata)
Söndag - Grahamsgröt och nybakat bröd
Måndag - Asiatisk grönsakswok med couscous och rimmad picnicbog
Tisdag - Mias pastasås (lovar att lägga ut receptet på den snart =)   )
Onsdag - Fiskgratäng med potatis
Torsdag - Köttbullesås med makaroner
Fredag - Sticky Chicken med ris (recept från en gratis receptsamling från ICA)

28 jan-2 feb

Lördag - Ute mat på pizzeria
Söndag - Köttfärssås med spagetti
Måndag - Ugnspannkaka
Tisdag - Lasagne
Onsdag - Kotlett med potatis
Torsdag - Nudlar med kyckling


Ja, de va de senaste och den närmsta veckan det.. =)

Än så länge fungerar det superbra, och allt känns så mycket lättare.

Jag tycker också att det är enklare att försöka undvika hel- och halvfabrikat i middagsmaten, vilket är skönt.

Hur brukar era veckor se ut??

3 kommentarer:

  1. Vi äter ofta fisk, min man fiskar en hel del. Det kan vara tex stekt panerad torsk med vit sås och potatis + kokta morötter.
    Kokt torsk med äggsås o potatis.
    Fiskgratäng med sweetchili, grädde och ost på + ris.
    Annars gillar vi köttfärssoppa, kycklingratäng och pepparbiffar med rostade grönsaker.
    Korv stroganoff gör jag till min man, jag gillar det inte själv hihi
    Då äter jag hellre något vegetariskt emellanåt, och det gillar inte han.
    Bra att du skrev om veckomenyer, jag ska baske mig sätta mig ner och skriva en lista jag med.
    Ha det toppen
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för det roliga tipset! Vad har du gjort idag då?

    SvaraRadera
  3. När jag träffade min sambo för 12 år sedan så undrade han om jag inte gjorde veckomenyer.....hmmm harkel harkel näääääää
    jamen det ska vi göra sa han och så införde han detta braiga.
    Veckomatsedel och veckohandling (han handlar) och det är jätteskönt att allt är klart och jag tror att det blir billigare också. Man spontanhandlar inte i panik. Man kan ju förfina det och se vilka varor det är extrapriser på....

    SvaraRadera