lördag 3 december 2011

Julkalender - Lucka 3

Idag blir det ett enkelt och snabbt recept.

Mitt absoluta favoritgodis är Wienernougat. Jag brukar köpa en ask då och då, rätt så sällan faktiskt, och sitta och njuta hemma i tv-soffan. Sen gömmer jag den för gubben så att han inte ska äta upp dem.

Något glad jag blev då när jag såg att det nästan blivit lite av en trend att göra egen wienernougat.

Självklart var jag tvungen att testa! Jag ångrar mig inte. Det blev underbart gott och väldigt likt originalet. Ska testa med lite annan mjölkchoklad, de flesta märken smakar ju lite olika, och se om smaken ändras.





Här är vad du behöver:

250 gram Nougat
150 gram Mjölkchoklad
100 gram mandelflarn

Rosta mandelflarnen i en torr och het stekpanna.

Smält nougaten över ett vattenbad, bryt mjölkchokladen i bitar och lägg den i den smälta nougaten.

När mjölkchokladen smält så blandar du i mandelflarnen.

Lägg bakplåtspapper i en form, den form jag hade var 15x20 cm och då blev bitarna lagom tjocka. Men man kan självklart använda en lite större form.Min blev kanske 1½ cm tjocka.

In med allt i kylen tills det stelnat. När det gjort det tar du ut den, delar upp den i lagom stora bitar och sätter igång och äter.

Räkna med att du får göra mer om några dagar, dem går åt fort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar