söndag 30 oktober 2011

Enkel citrontårta

Ibland är man sugen på något riktigt lyxigt, utan att egentligen ha orken att laga något. Då brukar jag göra en enkel tårta, där frostingen även blir fyllning.

Detta är en av dem.


Själva kakan är ett recept jag sparat i huvudet, för det är ett sånt recept man alltid lyckas med.

Kaka:

150 gram smör (antingen rumsvarmt eller flytande, jag tar alltid flytande)
2 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ dl vatten

Smaksättning: Några förslag (till den på bilden tog jag citron)
Ersätt vattnet med skal och saft från 1 citron. eller
Ersätt ½ dl mjöl med kakao eller
1½ tsk vaniljsocker


Frosting/fyllning

1 pkt philadelphiaost (300 gram)
ca 4-5 dl florsocker
150 gram smö
skal och saft från 1 citron

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra och bröa en form.

Rör ihop smör och socker så att det blir lite luftigt. Tillsätt äggen, ett i taget. Bland ihop mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten. Blanda i smaksättning och sedan i med vattnet.
Häll över i formen och grädda i ca 40 minuter.

När den är färdig tar du ut den och låter den svalna, dela den sedan i två bottnar.
(har man ingen ork att vänta, som jag, så delar man den så snart den är tillräckligt sval för att hanteras. Sedan ställer man in det i kylen, eller ställer ut den, en stund så den svalnar fortare)

Blanda under tiden frostingen/fyllningen.
Smält smöret och låt det svalna lite (ställ ner kastrullen i kallvatten för snabbare resultat)
Rör ihop osten, florsockret, citronen och smöret med en elvisp. Vispa en stund så blir det lagom fluffigt.

Lägg fyllningen på en av bottnarna, lägg över den andra, och täck hela härligheten med resten av fyllningen.

ÄT!!



Det tar inte så lång tid att baka den här tårtan, och heller inte så lång tid att äta upp den!

1 kommentar:

  1. Härlig blogg du har glad att jag hittade hit. Ha en fin fin kväll/Gela

    SvaraRadera