torsdag 11 augusti 2011

Vinbärs- och blåbärsmarmelad med smak av vanilj

Gjorde en marmelad idag.

Ville ha något att ha på sconesen och är lite less på apelsinmarmelad. Hade lite blåbär kvar från skogspromenaden i början av veckan, och vinbär har jag ju plockat i mängder.

Därför gjorde jag en marmelad med det, och la till lite vaniljpulver.

Så här gjorde jag:

0.5 dl röda vinbär och blåbär. (Jag hade ungefär hälften av varje, men det smakar väldigt mycket blåbär då)
1 dl vatten
1 dl strösocker
0.5 dl syltsocker
1.5 tsk vaniljpulver

Koka ihop bären, hälften av sockret och vaniljpulvret. Låt det koka på mellantemperatur i ca 5 minuter.

Tillsätt resten av sockret och koka kraftigt i 2 minuter.

Häll upp i burkar och låt svalna.


Jag kan tala om att det blir väldigt, väldigt gott. Är smaker som riktigt gifter sig med varandra! Kommer passa utmärkt till nästa sconesfrukost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar