torsdag 11 augusti 2011

Rödvinbärsgelé

Gick ut och plockade ihop lite vinbär idag. Tycker att det är en så trevlig syssla, just vinbär är så härligt att plocka.



Valde att göra rödvinbärsgelé av det jag plockat, har tänkt länge att jag ska göra det nu, så det kändes som att det var dags. Har inte smakat så mycket av den än. Bara lite grann för att provsmaka. Vet inte om det är skillnad på den när den svalnat, men just efter jag kokat den kändes det väldigt, väldigt söt. Får smaka lite sen och se om den är det, för då måste jag nog kanske göra ny. Är inte så förtjust i jättesött.


Detta var iallafall receptet jag använde, fast lite omgjort för att passa mängden bär jag hade:

Rödvinbärsgelé

0.70 l röda vinbär
3 dl strösocker
2 dl syltsocker
ca 2 msk melatin

Jag kokade bären lite och mosade dem samtidigt. Silade allt genom en silduk så att alla saft rann ut.

Hivade ner den silade saften och sockret i en kastrull och kokade upp.

Tillsatte melatin och kokade några minuter. Sedan gjorde jag gelé prov (förklaring längre ner) tills konsistensen var rätt. Hällde upp i rengjorda burkar och lät det svalna.

Efter det har jag roat mig med det viktigaste, att virka burklocksöverdrag!



Geléprov är när man lägger upp lite gelé på en tallrik, väntat en stund tills det svalnat och sen drar man fingret rakt över det. Sjunker kanterna ihop direkt så är det bäst man kokar en stund till.

Nu ska jag virka några fler överdrag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar