tisdag 16 augusti 2011

Hästar, hästar och symöte

Jag har nog fått dille på hästar tror jag.

Mest för att jag för första gången har försökt mig på att frivirka en större figur, och tycker nog själv att jag lyckades ganska bra. Så nu vill jag upprepa bedriften. Vilket har visat sig vara svårare än jag trodde.

Men men, den första hästen blev i alla fall klar till slut. Fattas bara att brodera näsborrar och sen är den till salu.



Den andra hästen kommer ta lite tid. Det är ett tjockare garn jag virkar i, och det glider inte lika lätt på virknålen så handleden tar väldigt mycket stryk känner jag.

Det positiva är att jag blir så otroligt glad av att virka med det. Det syns inte så bra på fotot, men färgen är verkligen extremt neonrosa. Ett garn jag köpte på en marknad, och nu ångrar grovt att jag inte köpte mer av. Hästen kommer i vilket fall bli sockersöt som få!




Jag blir ofta så dumsnål när jag ska köpa garn, och sju pannor värre när jag ska använda det. Jag har några nystan som jag köpt för att det är sååå fint, men jag vet inte om jag kommer använda det till något. Varje gång jag har kommit på något jag vill göra, så stannar jag till och tänker: Ja, men jag kanske hittar något som jag ÄNNU hellre vill göra utav det... Och så blir det ingenting och garnet ligger oanvänt i korgen (läs, trasiga papplådan).

Vackraste garnförvaringen i världen!!! Eller?


Håller på att göra en påse att ha garner i. Vi har ett par riktigt snygga panelgardiner som jag har lagt beslag på. Vi använder ändå inte såna så det är onödigt att dem tar upp plats i garderoben när dem kan komma till nytta på annat sätt istället!

Hittade ett underbart och enkelt mönster (eftersom jag handsyr är det bra om dem inte är alltför avancerade) på en påse som kallas dagispåse. Blev lite kär i mönstret och det kan hända att jag blir helt biten av det och snart ryker alla våra vanliga gardiner också... Jo, jag är lika dumsnål på tyg som på garn.. =)

Klickar ni HÄR! kommer ni till mönstret som jag hittade. Efter att ha googlat runt lite så insåg jag att det verkar vara det mönstret som de flesta använder. Ska bli kul att se om jag lyckas med konststycket att sy något (brukar gå snett på alla sett som går).


Hade tänkt att jag skulle få klart babysockarna också, men dem får ligga på is ett tag till. Inspirationen till dem har helt sinat, men återkommer nog ganska snart. Vill ju göra ett par som jag är riktigt nöjd med och ge bort till en väns dotter.

Nu tycker jag allt att jag har berättat färdigt om vad jag pysslar med. Gå in HÄR och kolla vad de andra i husmorsskolans cybersyförening pysslat med under veckan!

3 kommentarer:

  1. Men vilken fin häst. Sitter och funderar... var det inte någon tecknad barnserie för många år sedan. Tycker hästen liknar den i den serien, men kommer inte på vad den hette. Och sedan känner jag så väl igen det där du beskriver om dumsnålheten :-)

    SvaraRadera
  2. Supersöt pålle! Känner igen den där snålheten som kan komma över än när man köpt något riktigt fint garn och nästan inte vågar använda det...

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera