tisdag 21 juni 2011

Tisdag och symöte

 Vädret som varit de senaste dagarna har verkligen manat till handarbete inomhus! Rätt så skönt tycker jag, som just nu inte har något mer att göra i trädgården och rätt så mycket att göra inomhus.

I veckan har jag äntligen gjort färdigt fototavlan. Ett av de lättaste projekt jag haft, men däremot ett av dem som tagit längst tid. Den har stått halvfärdig i vardagsrummet hur länge som helst, utan att jag kommit nån vart med den. Till slut så fick jag ett ryck och såg till att göra färdigt den! Känns härligt. Nu har jag bara en till att göra, och så ska jag försöka komma på vilket vägg dem ska sitta på.

Dem är gjorda av målardukar från Dollarstore som kostade 50 kr styck. Så har jag köpt en tunn vaddering för billig penning, svart läderimitation på rea och så gummisnoddar över det. Allt som allt har dem nog kostat mig strax under hundringen per styck. Inte så farligt dyrt, mycket funktionellt och en väldigt trevlig inredningsdetalj. Kan inte bli bättre.



Jag har även letat mönster på runda spetsdukar. Min syster ska gifta sig till hösten och klänningen ska täckas av virkade skira dukar. Något som förut var något av det lättaste man kunde leta mönster till, men nu känns det nästan omöjligt!! Försökte hitta på biblioteket men där har dem nästan inga mönsterböcker kvar. Veckotidningarna har inte längre mönster kvar heller. Trist tycker jag, som ju verkligen är i behov av det. Jag har iaf hittat två mönster som jag tyckte om.

Om nån där ute har hittat ett mönster som dem vill dela med sig av till mig, gör gärna det! =)



I övrigt så har jag denna vecka fått in en beställning på en virkad ballonghund. Lite klurigt att komma på hur jag ska göra. Egna mönster är ju kul, men jobbigt för hjärnan! Bilder på det kommer kanske i nästa vecka..

Och så håller jag självklart på att virka en hätta till projektet Värma Liten. Kan ju inte låta bli, det tar inte särskilt lång tid och det är så tillfredställande att virka till behövande.

Vill ni veta vad de andra i syföreningen har haft för sig senaste veckan? Klicka här!!

3 kommentarer:

  1. Vilken fin tavla för kort och foto! Det är så fiffigt. Funderat på att göra nåt liknande till pysselhörnan, som moodboard men kan sätta upp inspirationsbilder på.

    Synd att sitt bibliotek tagit bort de gamla handarbetsböckerna. Kanske du kan hitta på loppis/second hand? Där kan ju även finnas färdiga dukar att nyttja. Det låter som en helt underbar idé till en brudklänning - synd att jag redan gift mig ;-)

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Ibland magasinerar ju biblioteken böcker, kanske kan de ha några gamla virkböcker undangömda där?

    Fin idé med fototavlan!

    Roligt att du tänker virka en hätta! Toppen att så många vill hjälpa till!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera