tisdag 3 maj 2011

Sköldpaddor och katter

Har virkat i flera dagar nu. Inte för att det är särskilt ovanligt, jag slänger oftast in en liten virkstund varje dag.


De senaste dagarna har dock handlat om att virka till andra än mig själv. Det var även första gången jag prövade på att virka Amiguramis, trots att jag haft en bok om i min ägo i säkert ett halvår.


Så, två sköldpaddor har det blivit till sambons söner. Dem såg mig virka för några dagar sen och tjatade till sig att jag skulle göra en till dem var. Trodde att det skulle vara svårare än det var, men visade sig vara rätt så lätt ändå. Och roligt! Vilken känsla att sy ihop och se att det blivit ett litet djur! Kommer nog att gå igenom hela boken nu och virka alla små varelser i den.




Ett annat projekt jag börjat på är något som ligger mig varmt om hjärtat. Nämligen Hjärtekatten.



De katter som virkas ges till hjärtavdelningen på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg. Kan man inte virka så kan man alltid köpa en Hjärtekatt. Då väljer man vilken färg man vill ha och vad den ska heta, sedan virkar någon av stödvirkarna katten åt en. En helt underbar idé tycker jag.

Än så länge har jag virkat ett huvud och har inte tagit något kort på det. Men jag kommer visa en bild senare på hur den blev till slut, den första Hjärtekatten. Jag har en helt del garn hemma så jag kommer nog att kunna virka flera stycken.


"Jag undrade alltid varför inte någon gjorde något åt det; tills jag insåg att jag var någon."

Lily Tomlin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar